Todo:
Jak wyglądały Struny, słudzy i psyhopompy?
W co przemienione były Wygłodniałe Dusze?
> [!Płeć Azon]
>Za czasów Cesarstwa (i przynajmniej trochę przed) Azon byli bogami niebinarnymi, z preferowanym zaimkiem oni/ich. Jednak Upadku, rozbiciu Azon (przynajmniej w wersji istniejącej i związanej z Aerlin) Azon prezentuje się i myśli o sobie jako o kobiecie, elfce. Dla ułatwienia operowania językiem w trakcie gry informacje poniżej będą pisane z uznaniem zaimków ona/jej dla Azon, należy jednak pamiętać że tyczy się to tylko jednej, obecnej, wersji Azon.
>
**Typ**: Bogini cesarska.
**Imiona**: Opiekunka Zmarłych, Krwawa Bogini, Podstępna Scenarzystka, Porzucicielka, Umarła Bogini, Boska Kochanka, Wielka Milcząca, Pożeraczka Bogów, Tkaczka.
**Oryginalna rasa**: Elfka.
**Domeny**: Grave, Light.
**Portfolio**: Pierwotna opiekunka zmarłych, szukanie piękna na świecie, sztuka, taniec, malarstwo, teatr, natchnienie i pasja.
**Inspiracje**: Kindred (troche).
**Relacje**:
- Bogowie
- #Myros, kochanek.
- #Fergar, przyjaciel (lub najbliżej przyjaźni jak się da).
- Śmiertelnicy:
- Aerlin, wybranka, naczynie odrodzenia.
- #Zodgach, orczy łowca, dawny nosiciel okrucha (odebrany siłą przez Aerlin).
- #Uratheteles, łupieżca umysłów, dawny nosiciel okrucha (odebrany siłą przez Aerlin).
- #Balazar , orczy naukowiec, dawny nosiciel okrucha (oddany dobrowolnie Aerlin).
# Najważniejsze momenty
- (Tajemnica) Utworzenie zaklęcia odebrania boskiej przyszłości śmiertelnikom.
- (Tajemnica) Eithne przepowiedziała Azon że *"Utkanie Zasłony przyniesie elfom rozkwit, ale pycha przyniesie im upadek."*, Azon nie przyjęła tego dobrze.
- (Mit) Utkanie Zasłony i wygnanie Starych Bogów z tego świata na ponad 2000 lat.
- (Mit) Odebranie "Oddechu Umbry" podczas jej (Umbry) zdrady.
- (Tradycja) Wynalezienie hemomancji i podarowanie jej elfom.
- (Powszechna) Śmierć, Azon znana jest jako jedyna bogini cesarska która umarła/zniknęła, nie odpowiada na wezwania, nie zsyła zaklęć, etc.
# Zwyczaje, tradycje, kościół i wierzenia
- **Struny.** Nadnaturalni pomocnicy Azon spełniające role psychopomp, humanoidalne sowy przynoszące natchnienie muzykom. Ich podobizny zobaczyć można w płaskorzeźbach i malunkach na ceramice. Muzyków często traktowano jako osoby mogące słyszeć głosy zmarłych.
- Kościół
- Za czasów cesarstwa kościół Azon mocno związany był z rodem Ormal.
- Kapłani Azon byli jedynym duchowieństwem które mogło praktykować hemomancję, Milczące były mistrzyniami magii krwi, kobietami które za młodu usuwane miały języki by zachowywać wszelkie tajemnice Azon. (Jako kapłanki często komunikowały się poprzez związanych z nimi krwawymi niewolnikami)
- Świątynie
- Wszystkie ściany w świątyni zasłonięte są przez ciemne, ciężkie zasłony, symbol Zasłony. Dodatkowo tworzą one w świątyniach uczcicie ciszy, bezpieczeństwa i otulenia.
Na czas świąt zasłony zmieniane były na czerwone.
- Większość świątyń służyła jako teatry, utrzymywane przez kapłaństwo. Regularnie odbywały się tam sztuki opowiadające historie o bogach i śmierci.
- Cmentarze cesarskie pełne były dzieł sztuki, posągów, malowideł, rzeźb. Często właśnie w środku cmentarzy stawiano niewielkie amfiteatry.
- Wierzenia
- Perfekcyjne odbicia (jak w lustrze) są niebezpieczne, kłamią i potrafią odebrać duszę śmiertelnikowi. Kreatywne odbicia (obrazy, pomniki, etc.) pokazują prawdę.
- Po tych co którzy umierają z godnością, akceptując śmierć, odchodzą w pokoju, prowadzeni przez Struny.
- Ci co uciekają przed śmiercią i walczą za wszelką cenę wysłane są Wygłodniałe Dusze, które za życia same uciekały przed śmiercią.
- Tradycje
- **Sztuki Śmierci**. W teatrze powszechne stały się sztuki dekonstruujące postaci w trzech aktach. Pierwszy - życie tej osoby. Drugi - scena śmierci i sąd nad duszą (często z postacią Harrana na scenie) . Trzeci - pokazanie życia po śmierci i refleksji nad przeszłością, najczęściej w formie monologu.
- **Noc Tkania.** Co miesiąc, podczas pełni pierwszego księżyca, wyznawcy barwią (lub zaczynają by w następne pełnie kończyć proces barwienia) tkaniny na kolor czerwony (lub purpurowy w przypadku najbogatszych). Jest to symbol tkania Zasłony i tkaniny te miały chronić wyznawców przed złymi duchami. Biedota często zamiast używać barwników namaczała tkaniny w krwi zwierząt ofiarnych.
- **Poświęcenie, Przepływ Krwi.** Każdego roku kapłani wbijają ceremonialne igły w swoje palce i kropią nimi ołtarze, co symbolizuje odnowę i połączenie ze światem zmarłych.
- **Czarna Pełnia.** Raz w roku w nocy bez pierwszego księżyca odbywa się ceremoniał tańca, odbyty w pełni ciszy. Upamiętnia on Azon odbierającej oddech Umbrze.
- **Ofiarowanie Sztuki.** Co miesiąc wierni przynoszą swoje dzieła sztuki, tańce czy utwory muzyczne do świątyni, by je ofiarować Azon. Wierzą, że te dzieła zostaną „usłyszane” przez boginię i odpłacone weną lub natchnieniem.
- **Podwójne Pogrzeby.** Zmarli wyznawcy Azon są najpierw chowani z symboliczną maską wykonaną z drewna. Po roku ich ciało jest ekshumowane, kości malowane na czerwono i ponownie grzebane, symbolizując odnalezienie ostatecznego miejsca w Świecie Umarłych.
- **Przysięgi Ciszy.** W trakcie tworzenia, artysta lub rzemieślnik może złożyć przysięgę ciszy – oznacza to, że nie wolno mu mówić ani zdradzać zamiarów swojej pracy, aż do jej zakończenia. Ma to symbolizować tworzenie z natchnienia Azon, bez zakłóceń świata.
- **Krew jako Ofiara.** Wyznawcy wierzą, że ofiara krwi przybliża ich do Azon. Nawet w codziennym życiu praktykują drobne samookaleczenia, które mają na celu ofiarowanie jej energii.
- **Poszukiwanie Piękna.** Wyznawcy Azon wierzą, że życie jest ciągłym poszukiwaniem piękna, które przejawia się w sztuce, ale i w śmierci. W codziennym życiu praktykują „natchnioną pracę” – każda aktywność, od gotowania po rzeźbę, jest traktowana jako forma oddawania czci bogini.
- **Dobra i zła śmierć.** Śmierć w boju dla samej śmierci uznawana była za haniebną, ale już śmierć wojowników by ochronić odwrót towarzyszy lub spełniająca jakiś cel była chwalebna. Osiągnięcie sukcesu uważano za najważniejszą cnotę, więc osoby które dużo osiągnęły i były starsze traktowano z szacunkiem.
- Zakazane praktyki
- Próby przeciwstawienia się śmierci, szczególnie w nienaturalny, magiczny sposób.
Legenda:
- Tajemnica - informacja jest bardzo trudno dostępna, gracze najpewniej tego nie wiedzą.
- Specjalistyczna - informacja znana uczonym.
- Mit - informacja jest znana osobą które choć trochę się tym interesują, ale często informacja jest w nieidealnym stanie, przekształcona.
- Tradycja - informacja znana przeciętnym osobom związanym z bogiem/boginią.
- Powszechna - informacja znana ogólnemu społeczeństwu.