Największe miasto znanego świata. Leży nad wysokim na setki metrów klifie, nad Morzem Łez. Ponad samym miastem unosi się półkula setek latających wysp.
Luster było dużym, niezależnym miastem na Północnych Rubieżach (poza Cesarstwem, za północną granicą). Jest to miasto krasnoludów, gnomów i ludzi, swoje pierwsze sukcesy zawdzięcza bardzo bogatym złożom żelaza pod miastem. Z czasem miasto zaczęło zamieniać się w miasto handlowe i w ostatnich latach przed Upadkiem stanowiło centrum handlowo kulturowe niecesarskich ludów na północy.
Zbieranina latających wysp na których Zakon Firmamentu wyznający Eithne założyli niewielką osadę. Lata nad cesarstwem i oficjalnie podpada pod jego jurysdykcję. Nieoficjalnie jest mocno niezależne (płaci podatki, uznaje Cesarza). Zakonnicy poświęcają swój czas głównie na hodowli kóz, destylacji i zbieraniu wszelkiej wiedzy. Z czasem rodzi się w tutaj wielka biblioteka i potem szkoła przy bibliotece razem z niewielką, świecką osadą przy klasztorze. Ostatnie lata przed Upadkiem jednak staje się jasne że wyspy powoli opadają, i dodatkowo proces ten przyspiesza. Proces ten jest jeszcze powolny (najpewniej 100 lat do ich całkowitego upadku), ale nieunikniony.
Tajne zebranie większości przywódców sił antycesarskich za jego północną granicą. Szczyt zwołany został w Wielkiej Bibliotece przez samego przyszłego Imperatora i zakończył się podpisaniem paktu sojuszniczego oraz umowy z Zakonem Firmamentu i burmistrzem Luster. Na mocy tej umowy wyspy Wielkiej Biblioteki zostaną przetransportowane nad Luster gdzie Imperator ustabilizuje je (sprawi by przestały opadać) korzystając z mocy starożytnych ruin pod Luster.
Rok później stabilne, latające wyspy Wielkiej Biblioteki latają nad Luster i następuje do podpisania sojuszu zakonu i miasta pod protektoratem Imperatora. Podpisanie tego traktatu uznaje się za symboliczny początek Imperium.
WIP: Po Upadku, wyspy są rozbudowywane, miasto pod spodem powoli zamiera.
WIP: Dzień unifikacji Wielkiej Biblioteki i Starego Luster, początek Wielkiego Targu na placu Imperatora.
WIP: Wojny z olbrzymami na północy, armie docierające pod Luster, bitwa na Nocnych Polach.
TODO: Powstaje Imperialna Akademia.
TODO: Podział sił w Luster i (zwykle) zimna wojna miedzy nimi.
TODO: Stara Biblioteka traci niemal wszystkie swoje zasoby ksiąg i artefaktów, początek upadku Zakonu Firmamentu.
TODO: Wojny miedzy rodami arystokracji, kupców, radą miasta.
TODO: Przewrót w siłach Luster, powstanie nowoczesnej straży.
TODO: Organizacja podziemia Luster, powstanie pierwszych Noży.
TODO: Rewolucje krasnoludzkich klanów, zniszczenie Złotego Klanu.
TODO: Wzrost znaczenia handlu w Luster, rozbudowa floty latających statków i klifu.
TODO: Powstanie zachodniej dzielnicy z wysp Barnaba Flori.
TODO:
TODO:
Najbogatsza część Luster, sam szczyt Kopuły. Bogate ogrody, baseny i całe sady pełne przepychu, bogactwa i złota. Ze względu na wysokość jest tutaj wyjątkowo zimno, wietrznie i powietrze jest rozrzedzone. Wiele rezydencji używa magii by uprzyjemnić przebywanie w ogrodach.
Ogrody druidycznego kręgu Wietrznych Drzew. Mieszczą się na jednej, dużej wyspie. Wstęp na tereny ogrodów jest niezwykle kosztowny wiec tylko najbogatsi mogą sobie pozwolić na regularne ich odwiedzanie.
Elitarny klub łowiecki z główną siedzibą na dużej wyspie Sklepienia. Tylko osoby sponsorowane przez innych członków klubu mają możliwość do niego dołączyć. Wiele istotnych osób Luster należy do tego klubu. Nazwa wywodzi się ze stadniny gryfów którymi klub się opiekuje i na których jego członkowie często polują na dzikie zwierzęta.
Kilka dużych wysp po południowej górnej stronie Kopuły. Znajdują się tutaj akademiki, budynki administracyjne, sale wykładowcze, laboratoria itd.
Nauka na Akademii obejmuje trzy stopnie, każdy z nich trwa dwa lata. Pierwszy stopień stanowi nauka ogólna i dołączają do tego dzieci w wieku 13-15 lat. Po dwóch latach wybierają i próbują dostać się do konkretne wydziały. Po kolejnych dwóch latach na wydziale uczeń wybiera specjalizację która również kończy się po około 2 latach.
Straż akademicka, prawie każdy z Ksiąg jest wyszkolonym czarodziejem. Rzadko można ich spotkać poza Akademią, jednak gdy już wyjdą w inne miejsca Luster najczęściej jest to związane z dozorem nad magicznymi artefaktami, eksperymentami i innymi magicznymi dobrami pod opieką Akademii.
Średnio na roku jest nieco ponad tysiąc uczniów. By się dostać wymagane jest uiszczenie wpłaty wejściowej oraz czesnego (co semestr). Ukończenie pierwszego stopnia studiów na Akademii Imperialnej nie daje żadnego tytuły (poza generalnym absolwentem), ale otwierało wiele drzwi.
Rozwój Akademii był od lat utrudniony brakiem przestrzeni na głównym kampusie (w Kopule). Nuzzini, w momencie utworzenia tego wydziału, odebrał mnichom jedną z większych wysp Starej Biblioteki i przekazał ją do renowacji i przystosowania jako nowe budynki Wydziału Magii Teoretycznej.
By się dostać trzeba być absolwentem studiów generalnych, zdać egzamin przyjęcia oraz zapłacić odpowiednie składki wpisowe.
Wydział Sztuk
Tytuł po 2 latach: brak (licencjat).
Miejsce: Główny kampus Akademii Imperialnej.
Obejmuje: taniec, grę na instrumentach, historię sztuki, teorię muzyczną, poezję, malarstwo, rzeźbiarstwo.
Wydział Historii
Tytuł po 2 latach: brak (licencjat).
Miejsce: Główny kampus Akademii Imperialnej.
Obejmuje: gramatykę, historię świata, historię Imperium, historię Cesarstwa.
Wydział Prawa
Tytuł po 2 latach: mecenas prawa.
Miejsce: Główny kampus Akademii Imperialnej.
Obejmuje: retorykę, logikę, prawoznawstwo,filozofię prawa, obyczaje.
Wydział Medycyny
Tytuł po 2 latach: doktor medycyny.
Miejsce: Główny kampus Akademii Imperialnej, Wschodnie Wyspy.
Obejmuje: biologię, medycynę, alchemię, zielarstwo.
Wydział Teologi
Tytuł po 2 latach: brak (licencjat).
Miejsce: Główny kampus Akademii Imperialnej.
Obejmuje: astronomię, filozofię, retorykę, religioznawstwo.
Wydział Inżynierii
Tytuł po 2 latach: inżynier.
Miejsce: Klif.
Obejmuje: fizykę, arytmetykę, geometrię, technikę nowoczesną, chemię.
Wydział Wojskowy
Tytuł po 2 latach: brak (licencjat).
Miejsce: Główny kampus Akademii Imperialnej, Sklepienie.
Obejmuje: historię wojskowości, strategię, taktykę, szermierkę.
Wydział Magii Teoretycznej
Tytuł po 2 latach: mecenas magii.
Miejsce: Zmodernizowana wyspa Starej Biblioteki.
Obejmuje: magię teoretyczną, magię w walce, czaroznawstwo, wiedzę planarną.
todo
By otrzymać miano profesora należy zostać zaakceptowanym przez radę profesorską oraz rektora i prowadzić aktywną naukę na Akademii Imperialnej. Choć statut nie wymusza by potencjalny profesor był Mistrzem Akademii w praktyce niemal wyłącznie tacy otrzymują te posadę.
Każdy z wydziałów prowadzony jest przez dziekana, wybieranego przez radę dziekańską.
Uczeń jest pod okiem konkretnego mistrza. Są specjalizacje które są wyraźnie w ramach jednego wydziału, ale są też takie które są wyraźnie międzywydziałowe.
Nauka specjalizacji jest w dużo luźniejszej formie, zwykle trwa dwa lata, ale nie zawsze. Choć są różne zajęcia na które uczniowie mogą chodzić, nie ma żadnej konkretnej zasady która by to ujednolicała.
By ukończyć specjalizację kandydat przedstawia wyniki swojej pracy/eksperymentów/etc przed radą profesorską która decyduje czy należy mu się tytuł Mistrza.
Przykładowe specjalizacje
Mistrz prawa
Mistrz medycyny
Mistrz alchemii
Mistrz konstruktor
Mistrz zegarowy
Mistrz inżynier
Najstarsza część latających wysp Luster. Znajduje się bezpośrednio nad Dzielnicą Świątynną i pod Sklepieniem, co podobno miało oznaczać wyższość nauki nad wiarą. Biblioteka ciągle działa, choć wiele z jej działów zostało przeniesione do Akademii Imperialnej. Część z wysp bibliotecznych zostało zamienione na dormitoria, mieszkania etc.
Zakon Firmamentu dbający o kilka najstarszych wysp czegoś co kiedyś nazywane było Wielką Biblioteką. To od tych wysp zaczął się rozwój całego podniebnego Luster. Na przestrzeni lat zakon stracił bardzo dużo swoich środków i wpływów. Kiedyś dysponował wielkimi zbiorami ksiąg i artefaktów oraz setkami mnichów pracującymi nad rozwojem wiedzy, katalogujących te zbiory i nauczających pielgrzymów. Z czasem mnisi zaczęli przyjmować pomoc świecką w swojej pracy, i przez lata zastępy uczonych rosły, aż okazało się że świeckich pracowników biblioteki jest więcej niż mnichów.
Na czele świeckich uczonych była Pani Wielu Masek, która podpisała pakt z Imperatorem ratujący wyspy przed upadkiem. Warunkiem jednak by mnisi zgodzili się na to było podpisanie świętego paktu że wyspy Biblioteki zostają na zawsze pod opieką i protektoratem Zakonu. Wraz z rozwojem Luster mnisi utrzymali władzę nad wyspami, ale stracili znacznie więcej. Przestali prowadzić nauki (Akademia została wydzielona, pod przewodnictwem Pani Wielu Masek), niemal wszystkie zbiory książek i artefaktów zostają przeniesione do nowych budynków Akademii, itd. Liczba mnichów też zmniejszała się na przestrzeni lat.
Dziś mnisi ciągle symbolizują początki Luster i darzy są sporym szacunkiem, ale małą bardzo niewielki wpływ na politykę miasta. Jest też ich bardzo niewielu, więc ciężko im utrzymać wielkie budowle Biblioteki i wiele z nich popadło w zaniedbanie. Niedawno Nuzzini, na fali swoich reform, postanowił w końcu odebrać mnichom część ich wysp i przeznaczył ich część na nowo powstały wydział Akademii.
Umieszczona w centrum by była bijącym sercem nowego miasta. Dziś dzielnica jest mocno przysłonięta okolicznymi wyspami i dociera tu stosunkowo niewiele słońca, wiele świątyń prześciga się w usprawnianiu swoich systemów oświetleń by zachęcać mieszkańców do odwiedzin. Centralne położenie sprawiło że dzielnica stała się również centrum transportowym wysp, tutaj znajdują się również główne baraki straży miejskiej.
Oddział śledczy. Nazwę wziął ze swoich żarzących się, zaklętych płaszczy które pozwalają im między innymi swobodnie latać. Stanowią żywe przypomnienie Jasnej Nocy, gdy właśnie taka straż Biblioteki zunifikowała służby straży w Luster. Wiele oddziałów straży ciągle żywi za to urazę do Płaszczy.
Centrum niższej klasy średniej, położone poniżej dzielnicy świątynnej swoją nazwę biorą z dwóch, głównych linii kablowych idących z centrum dzielnicy aż do powierzchni na Placu Imperatora. Tutaj można znaleźć burdele, kluby, kasyna ale i wielu inżynierów, nauczycieli, służbę bogatych rodów. Mimo dość dużej obecności straży silnie rozwija się tutaj półświatek, gangi traktują tę dzielnicę jako wrota do wysp.
Cztery duże wyspy, w których wnętrzach zamieszkały trzy krasnoludzkie klany. Na powierzchniach można znaleźć wiele zakładów robotniczych, kuźni, itd. Wnętrza Hut cieszą się dużą autonomią w relacjach z miastem. Między innymi posiadają własną straż i prawa oraz mogą odmówić wstępu mieszkańcom Luster.
Głównie rezydencje bogatszych mieszkańców. Tutaj znajduje się najbardziej charakterystyczna zabudowa Luster, duże kamienice z całych przeszklonych ścianach i podłużnych mieszkaniach. Dużo otwartej przestrzeni, dużo szkła i luster. Dużo zieleni.
Straż miejska pod bezpośrednią kontrolą kanclerza Luster. Noszą kolorowe, asymetryczne stroje pełne dużych piór. Wywodzą swoje korzenie z prywatnych gwardii szlacheckich choć od dawna ich głównymi funkcjami jest pilnowanie porządku w najważniejszych budynkach administracji Luster, parady i ochrona ważnych polityków, najczęściej członków Rady Miejskiej.
Głównie ceremonialna, sporo młodszych synów z dobrych domów, oraz plebejuszy z koneksjami.
Trzysta lat temu Barnab Flori, bogaty kupiec niziołek, przybył z południa wraz z dziesiątkami małych, latających wysepek które zebrał z całego kontynentu. Po negocjacjach z Luster pozwolono mu zbudować z tych wysepek Dzielnicę Zachodnią.
Znacznie więcej wysp składa się na tę dzielnicę niż na inne, choć większość z nich jest malutka. Dzielnica artystów, gdzie wygodnie poruszać na piechotę. Stosunkowo duży transport między tą dzielnicą a Mostami w dole.
Centrum Starego Luster, największe targowisko na kontynencie. Miejsce które nie śpi, wykorzystuje ciągłe ciemności i cienie w których jest i cały czas oświetlone jest tysiącami magicznych świateł, świetlików etc.
Zachodnia strona miasta, nad klifem. Duży port dla latających statków i przylegające do niego wielka połać magazynów.
Północna i jednocześnie najstarsza część Luster, opuszczona. Wiele zniszczonych budynków, niebezpieczne potwory, kryjówki przestępców etc. Spora część dzielnicy osiadła i grunt tutaj bywa bardzo zdradliwy.
Oddział strzegący bezpieczeństwa na murze, ale też w większości miejsc na powierzchni Luster jak i w Spirali. Historycznie wywodzą się ze Starego Luster i straży złożonej z jej mieszkańców. Najliczniejszy oddział straży.
Składa się z członków rozmaitych gildii, które odpowiadają za porządek na terenie większości terenów luster.
Jak na ironie aktualne Stare Miasto rzadko jest patrolowane przez Lampy, a i wtedy zwykle na obrzeżach, głównie ze względu na niebezpieczeństwa tam występujące i niewielu uczciwych obywateli tam mieszkających.
Główna brama wjazdowa do Luster. Cała dzielnica pełna jest zajazdów, tawern i miejsc gdzie mogą zatrzymać się kupcy i inni przybysze.
Bardzo stara część Luster, dziś zachowana dzięki żywemu zainteresowaniu wielu mecenasów architektury preimperialnej. Mieści się tutaj dużo starych, chronionych budynków-zabytków.
Niewielkie doki i wielkie windy prosto do głównego portu na szczycie. Znajduje się tu też sporo barek zacumowanych na stałe, tworząc coś w rodzaju jeziornego miasta. Dużo rybaków i robotników portowych. Port wodny mimo mniejszej pojemności niż port główny cieszy się dużo większym ruchem, więc ciężko tutaj utrzymać pozwolenie na stałe zacumowanie a ruch w porcie jest bardzo duży i ściśle kontrolowany.
Wywodzi się ze straży celnej, kojarzonej z tym że zawsze chodzili z deskami z listami przewozowymi i piórami z kałamarzami. Dziś ich symbolem jest ciągle pióro w kałamarzu, mimo że stanowią jedną z brutalniejszych sił straży. Wśród biedniejszej części mieszkańców znani są ze swoich okutych, drewnianych pałek, i pod taką nazwą znani są w dolnych częściach miasta.
Działają głównie w portach (głównym i wodnym) i dokach, ale do nich należy też monitorowanie przemytu więc często zapuszczają się na tereny którymi zwykle zajmują się “Lampy”. W swoich śledztwach o przemyt można ich spotkać nieraz nawet w najgłębszych częściach Luster.
“Suche” doki latających statków zbudowane na zboczu klifu.
Oddział straży działających na klifie. Używają białych lotni które pozwalają im sprawnie szybować po całym klifie, a nawet do dolnych partii wysp. Część z Mew używa również lin i haków przygotowanych specjalnie dla nich.
Oddział jest niewielki, liczy sobie raptem kilkudziesięciu ludzi, ale dostanie się do Mew jest trudne i wymaga ponad rocznego szkolenia. Najczęściej są to ciągle te same rodziny z tradycją przekazywaną z pokolenia na pokolenie.
Jedyne baraki Mew znajdują się tuż obok Stoczni.
Wielka dzielnica domostw na klifie. Spora enklawa gnomów. Dużo warsztatów i manufaktur. Wieczorami miejsce zamienia się w jedną wielką imprezę. W jego górnej części znajduje się dużo restauracji i kawiarni o romantycznym charakterze, wiele z nich o wielkiej sławie.
Centrum klifu i centrum systemu Wielkich Wind. Znajduje się tu również budynek gildii imienia sir Elessara Floriana, gnomiego mistrza i wynalazcy systemu wind.
Zaprojektowane i utrzymywane przez Gildię Wynalazców imienia sir Elessara Floriana, gnomi związek. Istnieje dwanaście platform między którymi kursują windy.
Średni koszt transportu jednej osoby to 1sp, ale zależy to od linii.
Schodząca w dół głównego placu spiralny, szeroki deptak z setkami odnóg i korytarzy. Centralne i dolne poziomy są najliczniejszym osiedlem w całym Luster.
Rozpoznaje się 22 poziomy Spirali, choć granice miedzy nimi często są dość płynne.
Duża, naturalna jaskinia z jeziorem pełnym porostów i grzybów, wielu jadalnych. Ściany i sufit jaskini pokryte są połaciami świecących grzybów. Dzielnica jest bardziej pod kontrolą Noży niż straży miejskiej.
Tajemniczy krąg druidów żyjący w niezbadanych korytarzach Grzybni.
Kiedyś źródło bogactwa Luster, gdzie kopano żelazo, srebro i orichalk. Dziś najbiedniejsze ze slumsów, pełne niebezpieczeństw, potworów i niepewnych stropów.